top of page
Search

Reizen tijdens Corona

Het reizen is het laatste jaar/anderhalf jaar sterk veranderd door de komst van het coronavirus. Sommige landen staan het reizen naar bepaalde landen niet toe of staan het reizen helemaal niet toe, andere landen adviseren alleen hun inwoners om niet naar bepaalde gebieden of landen te reizen. Ook hebben veel landen nieuwe regels ingesteld voor toeristen die het land binnenkomen, zoals een PCR-test of quarantaine bij aankomst. Ik ben er toch in geslaagd om een flink stuk te reizen het afgelopen jaar. In deze blog zal ik mijn ervaringen met reizen en PCR testen delen.


Zo veel mensen denken dat je geen leuke vakantie kunt hebben als je de maatregels van de landen moet volgen en formulieren moet invullen. Persoonlijk heb ik dit geen reden gevonden om niet te reizen of het er niet naar mijn zin te hebben, in tegenstelling zelfs! Als je bijvoorbeeld naar Griekenland gaat, moet je een PLC-formulier invullen. Een PLC formulier is makkelijker dan proberen een visum te krijgen voor een ander land. Het lastigste is de PCR-test, die in een bepaalde periode voor vertrek moet worden afgenomen. Vaak moet hij 72 of 48 uur voor vertrek worden gedaan.


PCR test

My tips when you need to take a pcr test :

1. Onderzoek de bedrijven die dit aanbieden. Hebben ze goede recensies? Wanneer zullen ze het resultaat geven? Sommige zijn duurder dan andere bijvoorbeeld 95 vs 125 euro. De laatste keer dat ik naar Curacao ging nam ik de duurdere omdat ik het resultaat binnen dezelfde dag zou hebben als de test werd afgenomen. Dus ik deed hem op een vrijdagochtend (50u voor vertrek, 72 was toegestaan) en ik kreeg mijn resultaat op vrijdagmiddag, terwijl mijn vlucht op zondagochtend 11.30u zou vertrekken. Dat was geweldig voor mijn eigen gemoedsrust. Zelfs als de test ongeldig zou zijn of vertraging zou hebben, zouden we hem op tijd hebben.

2. Plan de test niet op de grens van het aantal uren dat het oud of jong kan zijn. Probeer de test ergens in het midden te plannen zodat je een beetje speling hebt.


De eerste keer dat ik mijn test deed bij de Travel clinic in Rotterdam, toen kregen we onze test de volgende dag al. Het is echter midden in de stad dus het is wat ingewikkelder met parkeren en de klantenservice werkt niet in het weekend, dus als er iets mis is met je test is het moeilijker om ze te bereiken.


De tweede keer dat ik een test deed was afgelopen maart toen we op het punt stonden om naar Curacao te gaan. Ik heb toen mijn test gedaan bij Corona Sneltestcentrum Barendrecht. Als je voor 12 uur 's middags een PCR-test deed, kreeg je dezelfde dag nog de uitslag. Dat vond ik voor mijn eigen gemoedsrust wel zo prettig. En zoals gezegd, ik deed mijn test om 50 uur voor vertrek op een vrijdag. En als ik dus vrijdagmiddag hoorde dat de test ongeldig was, kon ik zaterdag opnieuw testen.


Maatregelen op locatie

Ik heb me niet gestoord aan de maatregelen op locatie. Binnen deze Corona-periode heb ik Frankrijk, Santorini (Griekenland) en Curacao bezocht. In alle landen was het dragen van een mondmasker binnen verplicht. In Frankrijk waren buitenevenementen toegestaan (zoals concerten) en op Santorini en Curacao was alles mogelijk behalve feesten. Op Curacao hadden we een avondklok die om 21 uur begon. Eerst vonden we dat jammer, maar we hebben overdag zoveel gedaan dat we er geen last van hadden, we zijn zelfs een paar keer uit eten geweest en we hoefden ons niet te haasten.


Ik hoop dat deze blog jullie heeft geholpen wat betreft de maatregelen voor het reizen met corona. Mochten jullie toch nog op zoek zijn naar extra tips, of andere vragen hebben, stel ze gerust!

26 views0 comments
bottom of page